BEZPIECZNIE WE FRANCZYZIE

RZECZPOSPOLITA, 2015-10-02, . A.U., str.: N1

W 2014 roku na polskim rynku powstał tysięczny pomysł franczyzowy. Po ponad 20 latach od debiutu nad Wisłą pierwszej sieci franczyzowej, można z całą pewnością stwierdzić, że polski rynek franczyzy osiągnął fazę dojrzałości i jest znacznie bezpieczniejszy niż jeszcze kilka lat temu – wynika z raportu przygotowanego przez Profit system i portal Franchising.pl.

Coraz mniej jest na rynku franczyz źle opracowanych, które niosą ryzyko potencjalnym franczyzobiorcom. – Jest to w dużej mierze zasługa kryzysu sprzed kilku lat, który zrobił ostrą selekcję wśród firm franczyzowych. W grze pozostały tylko najsilniejsze sieci, które potrafiły stawić czoła rynkowym perturbacjom i dopasować się do trudniejszych warunków funkcjonowania – mówi Magdalena Kurda, ekspert portalu Franchising.pl.

(…)

Firmy z tradycją też sprzedają licencję

Dojrzałość rynku franczyzo-wego daje korzyści również franczyzodawcom. – Świadomość istoty franczyzy i zasad biznesu na licencji pozytywnie wpływa na funkcjonowanie i rozwój sieci.To zachęta dla wielu firm, także tych z tradycją do wejścia we franczyzę -mówi Magdalena Kurda. Przykładem jest firma odzieżowa Pawo, która z powodzeniem od 25 lat funkcjonuje na polskim rynku, natomiast od dwóch lat sprzedaje licencję na biznes. (…)

O rosnącej randze polskiego rynku franczyzy świadczą również wydarzenia branżowe, które przyciągają polskie i zagraniczne firmy. Jednym z najważniejszych każdego roku są targi franczyzy w Warszawie, obecnie drugie pod względem wielkości w Europie, po paryskich. W najbliższej edycji w październiku weźmie udział ponad 150 wystawców.