Savoir vivre na dzień dobry

Bywają sytuacje, kiedy chcecie jak najlepiej wypaść, ale nie jesteście pewni swoich działań, gestów, słów? Zastanawiacie się wówczas, czy nie popełniacie jakiegoś faux pas?  Każdy w swoim życiu miał takie chwile, które dowiodły, że nie wystarczy elegancki garnitur i dopasowane buty, aby zostać dobrze odebranym przez otoczenie. Oczywiście liczy się pierwsze wrażenie, które przeważnie zależy od naszego wyglądu, jednak po pewnym czasie cała ta budowla stworzona ze wzorowego dress codu może runąć z powodu nieprzemyślanego działania. Dlatego też pragniemy przedstawić Wam cykl porad dotyczący savoir vivre zarówno w codziennych relacjach z innymi, jak i podczas oficjalnych oraz biznesowych spotkań.  Dzięki połączeniu nienagannego wyglądu oraz wzorowego zachowania stworzysz pełny wizerunek eleganckiego dżentelmena.

Podczas pierwszego spotkania z drugą osobą należy się przywitać i wydaje się to oczywiste aż do momentu, gdy zaczniemy się zastanawiać kto pierwszy powinien wyciągnąć dłoń. A może w ogóle jej nie podawać? Takie dylematy są bardzo częste nawet w świecie polityki, dlatego warto zapamiętać kilak zasad:

  • Niezmienna jest zasada hierarchii – to wyższy rangą, stanowiskiem, starszy, podaje rękę jako pierwszy, niezależnie od tego czy to będzie kobieta czy mężczyzna. Sytuacja ta zmienia się jedynie, gdy relacje przechodzą na poziom prywatny, np. prezes spotyka się z panią kierownik na prywatnym obiedzie, wówczas to kobieta pierwsza wykonuje gest powitania, ponieważ przestają obowiązywać zasady hierarchii, jakie obowiązują w miejscu pracy i podczas służbowych spotkań.
  • Kobieta zawsze podaje pierwsza rękę, jeśli jednak nie doczekamy się tego gestu z jej strony, co jest częstym przypadkiem, skińmy jej uprzejmie głową.
  • Kiedy się witamy powinniśmy wstać do drugiej osoby.
  • Jeśli wchodzimy do pomieszczenia, gdzie jest większa grupa ludzi, to my kłaniamy się pierwsi nie czekając na gest obecnych, czy to będzie w firmie, w sklepie czy w teatrze itp.  Jeśli jednak zamierzamy przywitać się z każdym z osobna powinniśmy się skierować najpierw do kobiet – jeśli są w widocznie różnym wieku, witamy w pierwszej kolejności najstarszą damę poprzez słowa i czekamy, aż pierwsza wyciągnie do nas dłoń. W przypadku większego spotkania, które ma swoich gospodarzy, wystarczy gdy podamy rękę właśnie im, a resztę przywitamy ukłonem.
  • W sytuacji odmiennej, kiedy to kobieta wchodzi do pomieszczenia, w którym się znajdujemy powinniśmy od razu wstać i poczekać na pierwszy gest powitania ze strony kobiety.
  • Gdy uczestniczymy w przyjęciu i przychodzą nowi goście, którzy kierują się do nas w celu bezpośredniego przywitania, wówczas do kobiety wstajemy, natomiast do mężczyzny wystarczy lekkie uniesienie się z krzesła.
  • W przypadku, gdy od osoby, z którą się witamy dzieli nas biurko czy stół nie podajemy ręki nad nim – należy wyjść zza mebla i dopiero przywitać się z daną osobą.
  • Pamiętajmy by uścisk dłoni był odpowiednio wyważony – nie za mocno, ale także nie za lekko, gdyż w drugim przypadku wątła dłoń będzie świadczyć o naszej niepewności i braku zaufania. Poza tym trzeba też wyczuć długość uścisku, by nie trwał zbyt długo.
  • Jeśli mamy brudne lub spocone dłonie, a ktoś akurat wyjdzie nam na przeciw, wówczas przepraszamy i witamy się skinieniem głowy. Nie podajemy ręki również w przypadku, gdy osoba, z którą się witamy ma zajętą prawą rękę, ponieważ przyjęto, że to właśnie tą wyciągamy jako pierwszą.
  • Przy podawaniu ręki  nie zapominajmy o kontakcie wzrokowym i delikatnym uśmiechu.

Mamy nadzieję, że te kilka uwag dotyczących powitania zapewni Wam dobre wejście, ponieważ  elegancki mężczyzna to nie tylko dobrze dobrany strój.